recht als compensatie
echte ontzorging
Hé dat is vervelend! Bij aankomst op de luchthaven blijkt dat je vlucht vertraagd is en niet zo’n beetje ook. Dat is zeker geen goed begin van je vakantie, maar je kunt er helaas niets aan veranderen. Wist je dat je bij een vertraagde vlucht in aanmerking kunt komen voor een vergoeding?
Veel mensen weten dit niet en lopen hierdoor (behoorlijk wat) geld mis. Tot wel € 600,- ! In de meeste gevallen kun je onder bepaalde voorwaarden compensatie krijgen voor je vertraagde vlucht. Afhankelijk van de bestemming en het aantal uur vertraging wordt jouw compensatie bepaald. Wat zijn jouw rechten bij een vertraagde vlucht? Lees en kijk gauw verder!
Een vertraagde vlucht houdt in dat de vlucht later vertrekt dan oorspronkelijk gepland was. Hier zijn verschillende redenen voor zoals: de weersomstandigheden, een staking, technische problemen, drukte op de luchthaven of vanwege een storing in het bagagesysteem.
Bij een vertraging van minder dan twee uur heb je geen recht op vergoeding. Is de vertraging meer dan twee uur? Dan wordt het interessanter: bij een vertraging van twee uur of meer heb je recht op eten en drinken (in redelijke hoeveelheid). Dit betekent dat je altijd goed de bonnetjes moet bewaren van hetgeen je tijdens je vertraging aanschaft aan eten en drinken.
Vertraagde vlucht van meer dan 3 uren?
Kom je meer dan drie uur later aan dan gepland op je eindbestemming dan gelden er andere vergoedingen. Je hebt hier recht op als je:
Is bovenstaande op jouw vlucht van toepassing dan heb je recht op een schadevergoeding. Deze dien je in bij de betreffende luchtvaartmaatschappij. Afhankelijk van het aantal kilometers en het aantal uur vertraging bij aankomst krijg je een geldbedrag terug dat maximaal kan oplopen tot €600,- per persoon.
Geheel ontzorgd! Wil je jezelf helemaal ontzorgen van deze vervelende taak? Dan ben je bij deze dienst op het goede adres. Eerste ervaring met ze. Constant goed op de hoogte gehouden waardoor je merkt dat ze wel degelijk hun best doen voor je.
Wat zijn mijn rechten bij een geannuleerde vlucht?
Het kan ook zo zijn dat jouw vlucht om bepaalde redenen wordt geannuleerd. Redenen hiervoor kunnen onder andere zijn: vertragingen van voorafgaande vluchten, technische problemen of vanwege buitengewone omstandigheden. Afhankelijk van het moment waarop je wordt geïnformeerd over jouw geannuleerde vlucht heb je recht op een vergoeding. Stel jezelf de volgende vraag: "Wanneer ben jij op de hoogte gebracht van de annulering?"
Minimaal 14 dagen voor vertrek
Ben je tenminste 14 dagen voordat jouw vlucht vertrekt op de hoogte gebracht van de annulering dan heb je geen recht op een vergoeding. Dit geldt ook voor een geannuleerde vlucht bij overmacht of wanneer je via een andere route op jouw bestemming bent aangekomen zonder (veel) tijdverlies.
Wordt jouw vlucht tenminste 14 dagen van tevoren geannuleerd en ga je akkoord met de alternatieve vlucht dan heb je sowieso recht op een kosteloze omboeking. Ga je niet akkoord met de alternatieve vlucht dan heb je recht op een terugbetaling van het vliegticket.
3 jaar geleden een claim ingediend en na meerdere malen geen reactie van Ryanair had ik de hoop al opgegeven. EU-claim gaf de hoop niet op en dat resulteerde erin dat wij alsnog de claim mochten ontvangen! Top!
Tussen de 14 en 7 dagen voor vertrek
Word je tussen de 14 en 7 dagen voor vertrek op de hoogte gebracht van de geannuleerde vlucht dan heb je recht op een vergoeding. Deze bedragen variëren van €250,- euro per persoon van vluchten tot en met 1500 kilometer met een vertrek van minstens twee uur eerder.
Of een aankomst van vier uur later dan de origineel geboekte vlucht tot €600,- euro per persoon van vluchten met meer dan 3500 kilometer met een vertrek van minstens twee uur eerder of een aankomst van vier uur later dan de origineel geboekte vlucht.
Minder dan 7 dagen voor vertrek
Word je minder dan 7 dagen voor vertrek geïnformeerd over jouw geannuleerde vlucht dan heb je recht op een vergoeding. Deze bedragen variëren van €250,- euro per persoon van vluchten tot en met 1500 kilometer met een vertrek van minstens één uur eerder of twee uur later dan de origineel geboekte vlucht tot €600,- euro per persoon van vluchten met meer dan 3500 kilometer met een vertrek van minstens één uur eerder of twee uur later dan de origineel geboekte vlucht.
100%
ontzorging
Jouw claim mag niet worden geweigerd
Het is dus belangrijk om goed in de gaten te houden waar je recht op hebt bij een vertraagde of een geannuleerde vlucht. De compensatie of (schade)vergoeding kun je indienen bij de betreffende luchtvaartmaatschappij.
Jouw recht op compensatie bij vertraging of annulering van een vlucht is vastgelegd in verschillende wetten: Het Verdrag van Montreal (1999), Europese Verordening (EG) 261/2004 en Het Sturgeon Arrest (2009). Luchtvaartmaatschappijen kunnen je claim dus zeker niet zomaar weigeren.
Zelf compensatie vertraagde vlucht claimen?
Is je vlucht vertraagd, ben je op een andere luchthaven aangekomen dan de bedoeling was of is de vlucht geannuleerd? Elk jaar stijgt het aantal vliegreizen weer. Het worden er ieder jaar meer en meer. (Natuurlijk was er tijdens de corona tijd een flinke dip).
Verloopt een vlucht niet helemaal zoals gepland? Dan kan het zo zijn dat je recht hebt op een compensatie vanuit de betreffende luchtvaartmaatschappij. In de Europese Verordening 261/004 staan deze rechten opgenomen. Heb je recht op compensatie dan kun je een claim indienen bij de betreffende luchtvaartmaatschappij. In deze gids vind je alles over het zelf claimen van een compensatie bij een vertraagde vlucht. We raden het niet aan om het zelf te doen. Het kost je veel tijd, moeite en onnodige stress.
Europese Verordening 261/2004
Wat is deze verordening en wat houdt deze precies in? In deze Europese Verordening zijn de rechten van vliegtuigpassagiers opgenomen. Omdat er regelmatig vluchten met vertraging op de eindbestemming aankomen is deze verordening ontstaan. Met deze verordening zijn jouw rechten opgenomen in het geval van een vertraagde, geannuleerde of overboekte vlucht.
Met deze verordening kun je tot €600,- euro per persoon op jouw vliegticket terug krijgen. De Europese Verordening is sinds 17 februari 2005 van kracht. Als vliegtuigpassagier sta je met deze verordening stevig in je schoenen, maar er hangen wel een aantal voorwaarden aan vast:
100%
ontzorging
In welke situatie heb ik recht op compensatie?
Zoals de naam al zegt, is de Verordening een Europese Verordening en dat betekent dat de verordening alleen van kracht is binnen Europa. Deze is van kracht in de volgende situaties:
Is één van bovenstaande situaties van toepassing op jouw vlucht, dan lijkt het erop dat je recht hebt op compensatie, maar er moet aan nog meer worden voldaan:
Is dit allemaal van toepassing op jou en heb je vertraging opgelopen, is de vlucht geannuleerd of is jou het instappen geweigerd? Dan heb je recht op een compensatie.
Vlucht geannuleerd door Ryan Air ivm staking grondpersoneel. Dit was 48 uur van tevoren en dus had ik recht op compensatie. Geld van de vlucht retour ontvangen via Ryan Air en via een claim ingediend. Twee jaar later staat het bedrag van de claim op m’n rekening! Top, eu-claim!
Zelf claim indienen?
De eerste twee tips die we je gaan geven is: doe het niet! of houd vol. Het blijkt nogal een moeilijke opgave, omdat de meeste luchtvaartmaatschappijen erom bekend staan niet te reageren, maar houd vol want je staat in je recht. Als je aan bovenstaande voorwaarden voldoet tenminste. Een claim kun je gewoon indienen bij de desbetreffende luchtvaartmaatschappij.
Lukt het niet via internet, dan kan je ook een brief sturen. Er zijn speciale universele formulieren (EU-klachtenformulier) beschikbaar voor het indienen van een claim. Het EU-klachtenformulier dient door alle luchtvaartmaatschappijen in de Europese Unie te worden geaccepteerd. Dien alleen zelf je claim in als je tijd genoeg hebt en goed tegen stressvolle situaties kunt!
Reisverzekering en reisbureau
Als het goed is, heb je altijd een reisverzekering afgesloten voor jouw reis. Bij het afsluiten van die reisverzekering is het belangrijk om te controleren of zij hulp bieden bij problemen met de vlucht. Doen ze dat? Dan kun je de reisverzekeraar inschakelen om een claim in te dienen bij de luchtvaartmaatschappij. Lees hiervoor wel goed de voorwaarden zijn bij deze reisverzekering. Sommige reisverzekeraars bieden pas compensatie vanaf 8 uur vertraging.
Heb je je reis geboekt via een reisbureau dan brengt dit nog meer voordelen met zich mee! Zijn er problemen ontstaan tijdens de reis dan helpt het reisbureau jou met het oplossen van deze problemen. Je kunt het reisbureau vragen jou te helpen bij het indienen van de claim.
Organisatie claim laten indienen
Gaat het zelf indienen van de claim niet helemaal goed of zit je niet te wachten op zo’n hele procedure en geef je het graag uit handen? Dan kun je ervoor kiezen om verschillende organisaties in te schakelen.
Gelukkig bestaan er ook bureaus die gespecialiseerd zijn in het indienen van claims bij luchtvaartmaatschappijen of andere organisaties. Deze bureaus kun je inschakelen en ze nemen al jouw werk uit handen. Een nadeel hiervan is wel dat zij een deel van de vergoeding die je terug krijgt, zullen houden ter compensatie van de werkzaamheden die ze voor jou hebben verricht. Vaak is het meer dan waard. Je hoeft namelijk niets te doen en ze houden je altijd op de hoogte van de vorderingen. Ideaal, want jouw drukke leven gaat ook verder!