Wat te doen bij beschadigde bagage? Of vertraging/ vermissing?
Jouw vliegmaatschappij moet netjes omgaan met je bagage.
Raakt jouw koffer vertraagd, verloren of beschadigd tijdens de vliegreis?
Dan heb je in bijna alle gevallen recht op een vergoeding van de geleden schade!
Beschadiging, vertraging of vermissing van jouw bagage?
Als alle koffers al gepakt zijn en die van jou staat nog niet op de bagageband!
Wachten bij de bagageband op de airport
Beschadigde bagage, daar hebben we allemaal ooit weleens slapeloze nachten over gehad toch?
Wachten bij de bagageband is ook niet mijn favoriete bezigheid.
Die bijna zenuwslopende momenten dat je je toch altijd afvraagt, komt mijn koffer überhaupt nog aan?
Want natuurlijk lijkt jouw koffer altijd als laatste uit het vliegtuig te komen.
En als hij dan eindelijk de band op komt rollen en hij er absoluut niet hetzelfde uit ziet als toen je hem voor vertrek incheckte…
Wat doe je dan?!
Geen paniek, dat ga ik je namelijk op deze pagina vertellen.
Hoe meld ik beschadigde bagage aan de luchtvaartmaatschappij?
Gefeliciteerd!
Je hebt zojuist ontdekt dat je koffer eruitziet alsof het de hoofdrol heeft gespeeld in een hardcore actiefilm 😉
Niet echt de staat waarin je je koffer terug wilt vinden natuurlijk…
Het belangrijkste is om kalm te blijven.
En vooral niet je vakantie gelijk te laten verzieken door deze kleine tegenslag.
“Uiteindelijk, is het maar een koffer natuurlijk, die kan vervangen worden”
Vertegenwoordiger van de vliegmaatschappij
Stap één is om op zoek te gaan naar een vertegenwoordiger van de luchtvaartmaatschappij waar je mee gevlogen hebt.
Over het algemeen kun je deze in de buurt van de bagageafhandeling vinden, precies voor dit soort problemen.
Zij kunnen je verder helpen en met je meezoeken naar een passende oplossing.
Houd je reisdocumentatie en bagagelabels bij de hand zodat ze je snel verder kunnen helpen.
Ik snap dat een beschadigde koffer je niet echt vrolijk gaat maken…
Maar vergeet niet dat de baliemedewerker van Ryanair er niets aan kan doen dat het gebeurd is.
Hoe snel moet je dit melden en wat heb je nodig?
Wanneer je schade hebt aan je koffer moet dit binnen 7 dagen na aankomst gemeld worden.
Maar hoe sneller hoe beter.
Je kunt het beste gewoon direct naar de balie van je luchtvaartmaatschappij lopen op de luchthaven.
Zij zullen je een PIR-formulier geven om je schade te melden. Hierover straks meer.
Recht op schadevergoeding
Daarnaast kun je ook een schadevergoeding aanvragen bij de luchtvaartmaatschappij.
Dit doe je met behulp van een voorbeeldbrief van het ECC (Europees Consumenten Centrum).
Deze brief verstuur je vervolgens aangetekend naar de luchtvaartmaatschappij, zodat je bewijs hebt van verzending.
En maak ook overal foto’s van met je mobiel.
“Liever één foto te veel gemaakt, dan te weinig natuurlijk”
Zorg ervoor dat je bij de brief een kopie van het PIR-formulier toevoegt.
En foto’s van de schade van je koffer of backpack ter bewijsvoering.
Afhankelijk van de situatie is de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk tot maximaal €1300,-.
Wat is een PIR-formulier?
Een PIR-formulier gebruik je om schade of andere onregelmatigheden met je bagage te melden.
PIR staat voor ‘Property Irregularity Report’.
En is simpelweg een officieel document om schade te rapporteren.
Zorg ervoor dat je het formulier volledig en zo uitgebreid mogelijk invult.
“En vraag altijd om een kopie voor je eigen administratie”
Bewaar deze vervolgens ook goed, bijvoorbeeld in je paspoorthoesje.
In het geval van verloren bagage zal de luchtvaartmaatschappij het PIR-formulier gebruiken om naar je bagage te zoeken.
Zorg er dus ook altijd voor dat je een goede omschrijving van je koffer of tas invult.
Heeft je bagage iets herkenbaars?
Meld dit dan ook op het formulier alsjeblieft.
Waar heb ik recht op bij vertraagde bagage?
Naast beschadigde bagage kan het natuurlijk ook voorkomen dat je bagage vertraagd is.
Je zult in dat geval een aantal basiszaken nieuw aan moeten schaffen.
Denk daarbij aan toiletartikelen, maar ook je kleding, zwemkleren en andere reisartikelen worden dan vergoed.
(Je krijgt alléén een vergoeding voor vervangende reisspullen die je écht nodig hebt).
Zorg er wel voor dat je de bonnetjes goed bewaart om deze later in te dienen.
Dit indienen doe je samen met een kopie van je PIR-formulier bij je luchtvaart- of reismaatschappij.
En doe dit ook binnen 21 dagen nadat je je koffers terug hebt.
Soms wordt er ook om een kopie van je boardingpass gevraagd, dus bewaar deze goed!
Je hoeft overigens ook niet terug naar de luchthaven wanneer je vertraagde bagage terecht is.
De reis- of luchtvaartmaatschappij is namelijk verplicht om deze kosteloos op je huis- of vakantieadres af te leveren.
Vermissing van jouw bagage?
Dit klinkt weer als een nieuwe aflevering van opsporing verzocht 😉
Natuurlijk baal je als jouw koffers niet gevonden zijn, maar er zijn ergere dingen op de wereld.
Binnen drie weken geen koffer, je koffer is kwijtgeraakt…
Is er na 21 dagen nog steeds geen spoor van jouw koffer?
Dan kun je bij de reis- of luchtvaartmaatschappij een vergoeding voor je bagage aanvragen.
Deze vergoeding voor je koffer met inhoud is maximaal €1300,-.
Hoe lang duurt een bagage claim?
Hoelang een bagage claim duurt is afhankelijk van wat er precies aan de hand is.
Wanneer je koffer enkel beschadigd is meld je dit binnen 7 dagen en kan de claim snel opgelost zijn.
Maar wanneer je bagage kwijt is, moet er eerst 21 dagen gewacht worden.
En vervolgens heb je weer 7 dagen om de claim te melden.
Dat betekent dat er al ongeveer een maand voorbij is wanneer jouw claim bij de vliegmaatschappij aankomt.
En dan moet de maatschappij de claim nog in behandeling nemen en afhandelen.
Zorg er daarom altijd voor dat je alle nodige stukken in één keer goed meestuurt:
- het PIR-formulier
- bonnetjes
- boarding passes
- paspoort kopieën
- etc.
Zo levert jouw claim geen onnodige vertraging op omdat de nodige papierwinkel niet compleet was.