koffer-vertraagd-verloren-of-beschadigd-tijdens-de-vliegreis
Bagage
Ralph Siebers
Bagage
01/31/2024

Wat te doen bij beschadigde bagage? Of vertraging/ vermissing?

01/31/2024

Jouw vliegmaatschappij moet netjes omgaan met je bagage.

Raakt jouw koffer vertraagd, verloren of beschadigd tijdens de vliegreis?

Dan heb je in bijna alle gevallen recht op een vergoeding van de geleden schade!

Beschadiging, vertraging of vermissing van jouw bagage?

Als alle koffers al gepakt zijn en die van jou staat nog niet op de bagageband!

Wachten bij de bagageband op de airport

Beschadigde bagage, daar hebben we allemaal ooit weleens slapeloze nachten over gehad toch? 

Wachten bij de bagageband is ook niet mijn favoriete bezigheid.

Die bijna zenuwslopende momenten dat je je toch altijd afvraagt, komt mijn koffer überhaupt nog aan? 

Want natuurlijk lijkt jouw koffer altijd als laatste uit het vliegtuig te komen.

En als hij dan eindelijk de band op komt rollen en hij er absoluut niet hetzelfde uit ziet als toen je hem voor vertrek incheckte…

Wat doe je dan?! 

Geen paniek, dat ga ik je namelijk op deze pagina vertellen.

Hoe meld ik beschadigde bagage aan de luchtvaartmaatschappij?

Gefeliciteerd!

Je hebt zojuist ontdekt dat je koffer eruitziet alsof het de hoofdrol heeft gespeeld in een hardcore actiefilm 😉

Niet echt de staat waarin je je koffer terug wilt vinden natuurlijk…

Het belangrijkste is om kalm te blijven.

En vooral niet je vakantie gelijk te laten verzieken door deze kleine tegenslag.

“Uiteindelijk, is het maar een koffer natuurlijk, die kan vervangen worden”

Vertegenwoordiger van de vliegmaatschappij

Stap één is om op zoek te gaan naar een vertegenwoordiger van de luchtvaartmaatschappij waar je mee gevlogen hebt.

Over het algemeen kun je deze in de buurt van de bagageafhandeling vinden, precies voor dit soort problemen.

Zij kunnen je verder helpen en met je meezoeken naar een passende oplossing.

Houd je reisdocumentatie en bagagelabels bij de hand zodat ze je snel verder kunnen helpen.

Ik snap dat een beschadigde koffer je niet echt vrolijk gaat maken…

Maar vergeet niet dat de baliemedewerker van Ryanair er niets aan kan doen dat het gebeurd is.

koffer-verloren-of-beschadigd-bagageband-airport-weeze'Lost Luggage' In de bagagehal van Weeze word je zelfs gewaarschuwd wat je moet doen!

Hoe snel moet je dit melden en wat heb je nodig?

Wanneer je schade hebt aan je koffer moet dit binnen 7 dagen na aankomst gemeld worden.

Maar hoe sneller hoe beter.

Je kunt het beste gewoon direct naar de balie van je luchtvaartmaatschappij lopen op de luchthaven.

Zij zullen je een PIR-formulier geven om je schade te melden. Hierover straks meer.

Recht op schadevergoeding

Daarnaast kun je ook een schadevergoeding aanvragen bij de luchtvaartmaatschappij. 

Dit doe je met behulp van een voorbeeldbrief van het ECC (Europees Consumenten Centrum).

Deze brief verstuur je vervolgens aangetekend naar de luchtvaartmaatschappij, zodat je bewijs hebt van verzending.

En maak ook overal foto’s van met je mobiel.

“Liever één foto te veel gemaakt, dan te weinig natuurlijk”

Zorg ervoor dat je bij de brief een kopie van het PIR-formulier toevoegt.

En foto’s van de schade van je koffer of backpack ter bewijsvoering.

Afhankelijk van de situatie is de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk tot maximaal €1300,-.

Wat is een PIR-formulier?

Een PIR-formulier gebruik je om schade of andere onregelmatigheden met je bagage te melden.

PIR staat voor ‘Property Irregularity Report’.

En is simpelweg een officieel document om schade te rapporteren.

Zorg ervoor dat je het formulier volledig en zo uitgebreid mogelijk invult.

“En vraag altijd om een kopie voor je eigen administratie”

Bewaar deze vervolgens ook goed, bijvoorbeeld in je paspoorthoesje.

In het geval van verloren bagage zal de luchtvaartmaatschappij het PIR-formulier gebruiken om naar je bagage te zoeken.

Zorg er dus ook altijd voor dat je een goede omschrijving van je koffer of tas invult.

Heeft je bagage iets herkenbaars? 

Meld dit dan ook op het formulier alsjeblieft.

bagage-beschadigt-tijdens-vliegreis-pir-formulierJe kan een PIR-formulier ook online invullen - dit is een fictief PIR-formulier!

Waar heb ik recht op bij vertraagde bagage?

Naast beschadigde bagage kan het natuurlijk ook voorkomen dat je bagage vertraagd is.

Je zult in dat geval een aantal basiszaken nieuw aan moeten schaffen.

Denk daarbij aan toiletartikelen, maar ook je kleding, zwemkleren en andere reisartikelen  worden dan vergoed.

(Je krijgt alléén een vergoeding voor vervangende reisspullen die je écht nodig hebt).

Zorg er wel voor dat je de bonnetjes goed bewaart om deze later in te dienen.

Dit indienen doe je samen met een kopie van je PIR-formulier bij je luchtvaart- of reismaatschappij.

En doe dit ook binnen 21 dagen nadat je je koffers terug hebt.

Soms wordt er ook om een kopie van je boardingpass gevraagd, dus bewaar deze goed!

Je hoeft overigens ook niet terug naar de luchthaven wanneer je vertraagde bagage terecht is.

De reis- of luchtvaartmaatschappij is namelijk verplicht om deze kosteloos op je huis- of vakantieadres af te leveren.

Vermissing van jouw bagage?

Dit klinkt weer als een nieuwe aflevering van opsporing verzocht 😉

Natuurlijk baal je als jouw koffers niet gevonden zijn, maar er zijn ergere dingen op de wereld.

Binnen drie weken geen koffer, je koffer is kwijtgeraakt…

Is er na 21 dagen nog steeds geen spoor van jouw koffer

Dan kun je bij de reis- of luchtvaartmaatschappij een vergoeding voor je bagage aanvragen.

Deze vergoeding voor je koffer met inhoud is maximaal €1300,-. 

Hoe lang duurt een bagage claim?

Hoelang een bagage claim duurt is afhankelijk van wat er precies aan de hand is.

Wanneer je koffer enkel beschadigd is meld je dit binnen 7 dagen en kan de claim snel opgelost zijn. 

Maar wanneer je bagage kwijt is, moet er eerst 21 dagen gewacht worden.

En vervolgens heb je weer 7 dagen om de claim te melden.

Dat betekent dat er al ongeveer een maand voorbij is wanneer jouw claim bij de vliegmaatschappij aankomt.

En dan moet de maatschappij de claim nog in behandeling nemen en afhandelen.

Zorg er daarom altijd voor dat je alle nodige stukken in één keer goed meestuurt:

  • het PIR-formulier
  • bonnetjes
  • boarding passes
  • paspoort kopieën
  • etc.

Zo levert jouw claim geen onnodige vertraging op omdat de nodige papierwinkel niet compleet was.

bagage-beschadigd-of-vertraagd-tijdens-vliegreis-veel-koffersEen pijnlijk idee voor reizigers - je koffer kwijt en nooit meer terugzien!

Hoe vaak raken koffers kwijt?

Eigenlijk gebeurt het helemaal niet zo vaak als we soms denken.

Maar toch is het een kopzorg die ons allemaal lastigvalt.

Vroeger gebeurde het vaker dat koffers spoorloos verdwenen.

Of ineens na twee weken doorweekt terugkwamen.

We kennen allemaal wel iemand met zo’n horrorverhaal, waardoor het toch altijd in je hoofd zal blijven spoken.

Koop een goede koffer

Ik ben fan van mijn eigen koffer van TravelPro en kan je deze dan ook écht aanrader.

De koffer kan tegen een stootje en heeft van die beschermeden hoekjes van metaal, handig!

Bekijk mijn unboxing video als je straks een goede koffer wilt kopen:


Airtag in je koffer

Tegenwoordig hoef je je hier dus eigenlijk niet zo veel zorgen om te maken.

Zorg gewoon voor een sterke koffer en gooi er desnoods een airtag in.

Mocht het je dan wel overkomen, dan heb je je koffer in ieder geval weer snel gevonden.

Tenminste, zodra hij weer opgewarmd is!

De temperatuur in het ruim kan flink dalen waardoor je airtag tijdelijk niet meer goed zal werken.

Onze airtags hielden stug vol dat ze nog op Singapore Airport stonden.

Terwijl wij ze toch echt in onze handen hadden op Bali 😉

Kortom; niet onderweg je airtag checken, dat levert alleen maar onnodige stress op!

Wat als mijn claim afgewezen wordt?

Het kan natuurlijk voorkomen dat de reismaatschappij jouw claim afwijst.

In dat geval kun je natuurlijk je rechtsbijstandverzekering opzoeken.

Maar je kunt ook een klacht indienen bij de Geschillencommissie Reizen.

Let alleen wel op dat dit alleen geld voor reizen die geboekt zijn bij een reisorganisatie zoals:

  • PrijsVrij.nl
  • Tui
  • Corendon
  • Sunweb
  • De Vakantiediscounter

Luchtvaartmaatschappijen zitten namelijk niet bij deze commissie aangesloten.

Een partij als ECC (Europees Consumenten Centrum) kan altijd bemiddelen in dit soort gevallen.

Zij kunnen je ook voorzien van advies over eventuele verdere stappen die je nog kunt nemen.

   

Wat is een reis en bijstandsverzekering?

Een reis en bijstandsverzekering is vooral handig wanneer er onverhoopte situaties op je pad komen tijdens je reis.

Bijvoorbeeld bij een ongeluk of autopech, maar ook wanneer je gewond raakt of ziek wordt.

Ook de kosten voor een ziekenhuisopname, behandeling of zelfs repatriëring worden door deze verzekering vergoed.

Sommige reis en bijstandsverzekeringen bieden ook juridische bijstand in het buitenland.

De dekking kan nogal verschillen tussen de diverse verzekeraars.

Lees daarom altijd de polisvoorwaarden goed door.

En kies de verzekering die het beste aansluit bij je reisbehoeften.

   

Hoe lang duurt het voordat een claim wordt afgehandeld?

Over het algemeen kan de afhandeling variëren van een paar weken tot enkele maanden is het korte antwoord.

Je bent namelijk afhankelijk van veel zaken.

Ik weet dat het wachten op een redelijke vergoeding van de geleden schade stressvol kan zijn.

Zelfs het (lange) wachten op een antwoord kan je zonvakantie, wandelreis of stedentrip verpesten.

De afhandelingstijd van een claim kan zeer erg variëren.

Dit heeft te maken met verschillenden zaken:

  • De luchtvaartmaatschappij waarmee je hebt gevlogen
  • De ‘moeilijkheid’ van jouw claim,
  • Drukte bij de klantenservice (denk aan de zomervakantie)

informatiebalie-airport-weezeMeld je bij de informatiebalie in de terminal - Bij Airport Weeze zijn ze zéér behulpzaam!

Wat kan jij doen om de afhandelingstijd te versnellen?

Het ontbreken van benodigde documenten zoals bonnetjes, PIR-formulieren, bewijs van schade kan het proces vertragen.

Dien je claim zo snel mogelijk in en zorg dat je álles hebt ingediend.

“Ik vind ook een pro actieve houding belangrijk, met andere woorden: houd contact”

Neem af en toe contact op met de klantenservice, zonder te overdrijven natuurlijk.

En nu het aller moeilijkste: het is belangrijk om geduld te hebben tijdens het proces.

Probeer, ondanks alles, toch te genieten van je vakantie!

Voorkomen van bagagebeschadiging – 6 Tips:

Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen.

Het is fijn om te weten wat je moet doen wanneer je bagage beschadigt of kwijtraakt.

Maar liever hebben we het natuurlijk gewoon helemaal niet.

Daarom heb ik een paar tips voor je op een rij gezet.

Tips om je bagage te beschermen tegen beschadiging, verlies en andere gekkigheid:

1. Investeer in stevige bagage

Een stevige koffer hoeft op zich niet duur te zijn.

Maar kies wel kwaliteit boven kwantiteit.

Een goede harde koffer beschermt jouw bagage velen malen beter dan een tas bijvoorbeeld.

Mocht je bagage toch onverhoopt van de kar afvallen en in de regen terecht komen is een harde koffer daar ook beter tegen bestand.

koffer-vertraagd-verloren-of-beschadigd-tijdens-vliegreis-mijn-koffer2Op Mallorca airport kon ik mijn harde koffer goed volgen! (groen pijltje)

2. Gebruik bagage riemen

Ze zien er misschien wat suf of overdreven uit, maar een bagageriem is best handig.

Zeker als de rits van je koffer het ineens begeeft.

Dan houdt zo’n bagage riem je koffer toch gewoon netjes bij elkaar.

En het bespaart ook nog eens een hoop plastic om een bagageriem te gebruiken.

In plaats van je koffer in plastic in te laten pakken op de luchthaven.

3. Fragiele spullen in de handbagage

Tegenwoordig gaan we zo’n beetje allemaal wel op vakantie met kostbare elektronica:

Wees verstandig en stop deze in je handbagage.

Dit geldt ook voor eventuele breekbare souvenirs die je mee terug neemt van je vakantieadres!

Zorg er altijd voor dat deze of heel goed ingepakt zijn en beschermd worden door kleding.

Of stop ze gewoon in je handbagage.

Mijn eigen handbagagetas zie je in de video hieronder.

Deze mag gratis onder de stoel bij Ryanair.

Beschadigen en kwijtraken heb je dan volledig zelf in de hand ;)


4. Bagage stickers gebruiken

Mijn vriendin reist nog weleens met dat leuke roze reiskoffertje wat we ooit bij de action gekocht hebben.

Knalroze, dus lekker herkenbaar, stevig en voor een mooi prijsje, superfijn!

Tot je op de luchthaven komt en er nog 10 van diezelfde koffers aan je voorbij rollen ☹ 

Oeps…

Veel mensen hebben dezelfde koffer en als jouw koffer kwijtraakt, is het onwijs handig als deze iets origineels heeft.

Zorg er daarom altijd voor dat jouw koffer herkenbaar is door een paar stickers of een leuk bagagelabel met je gegevens erop.

5. Fotografeer je koffer en de inhoud

Het lijkt misschien wat overdreven maar maak voor vertrek altijd even een foto van je koffer.

En liever ook van de inhoud.

Zo kun je bij beschadiging bewijzen dat je koffer niet zo is ingeleverd.

En bij het kwijtraken van je koffer kun je laten zien hoe deze eruit ziet inclusief de herkenningspunten.

Dat vergroot de kans dat je koffer teruggevonden wordt.

 Ook de inhoud is praktisch om op te foto te zetten tijdens het inpakken.

“Zo weet je zelf wat je allemaal bij je had, maar kun je het ook bewijzen voor een eventuele bagage claim”

6. Check het weerbericht

Buienradar is je vriend!

Want als jij met je stoffen tasje aankomt en het stort met bakken uit de hemel, word je niet blij.

Een waterdichte hoes voor je tas, een flightbag of gewoon een waterdichte koffer is dan echt geen overbodige luxe.

Niemand houdt tenslotte van een doorweekte garderobe.

En een hotelkamer helemaal volhangen met natte kleren is ook niet een beste start van je vakantie.

Beschadiging, vertraging of vermissing van bagage - samenvatting

Het is iets dat veel reisliefhebbers:

“Je staat aan de bagageband op de luchthaven, wachtend, maar je bagage verschijnt niet“

Of erger nog, het komt beschadigd terug.

Wat nu?

Mocht je bagage vertraagd, verloren, of beschadigd raken, dan heb je meestal recht op compensatie.

Zoek onmiddellijk contact met de vertegenwoordiger van de luchtvaartmaatschappij bij de bagageafhandeling.

Voor zowel vertraagde, vermiste als beschadigde bagage is het indienen van een Property Irregularity Report (PIR) essentieel.

Dit document is je officiële rapport van het incident.

Bewaar een kopie voor je eigen administratie; je hebt deze nodig voor verdere claims.

Recht op compensatie

Het is mogelijk een schadevergoeding aan te vragen bij de luchtvaartmaatschappij.

Documenteer alles zorgvuldig, inclusief foto's van de schade, en verstuur je claim aangetekend voor bewijs van verzending.

“Luchtvaartmaatschappijen zijn tot op zekere hoogte aansprakelijk voor de bagage die zij vervoeren”

Met compensaties die kunnen oplopen tot €1.300.

Dit bedrag kan variëren afhankelijk van de specifieke situatie en de waarde van de inhoud van je bagage.

Bagageproblemen kunnen helaas frustrerend zijn en stress opwekken...

Door snel te handelen, kun je de impact minimaliseren en je recht op vergoeding maximaliseren 😉

Reacties